Vitt begär

Under min diet ligger jag väldigt lågt på kolhydrater, varför det? Jag har dietat 2 gånger tidigare och det tycker jag passar mig bäst. Väljer att äta mina kolhydrater i form av broccoli, kål-produkter och bär. Men visst kommer suget efter snabba kolhydrater, bröd med smör, biskvier och lasagne... Igår var en sån dag, tur att man har kollegor som istället föreslår på skämt att jag ska baka mig tonfiskraketer och kycklingbiskvier ;-) fniss.



Såg ett program om sockerberoende igår. Jag hamnar lätt där då jag börjar med socker igen efter tävlingar. Kan hälla i mig 0,5kg lösgodis om dagen..

Som ni vet så utsöndras dopamin då vi äter något sött, vi känner välbehag och upprymdhet. Då vi är stressade, känner oss trötta och nere är det lätt att vi gärna tar något sött, samma mekanismer som gör att vi kan bli beroende av alkolhol. Jag tycker att sockerberoende bör diagnostiseras då det är lika allvarligt som alkoholism eller något annat beroende. 

Det blir en ond cirkel då du äter socker för att må bra. Humörsvängningarna kommer och man är inte intresserad av riktig mat utan vill hellre ha snabba kolhydrater. Med tiden går man upp i vikt, sömnen blir ett problem och man känner sig deppig och orkelös. Känslan av att man tappat kontrollen leder ofta till ångest och depresion. 

Så vad finns det för lösningar?

Självdisciplin är svarer, en egen vilja att sluta. Börja äta mer omega 3, mera fiberrika grönsaker och kanske något kosttilskott  med krom. Byt inte ut sockret mot aspartam utan välj bort det med. Undvik vitt bröd, ris och pasta. Tillsätt gärna extra chili i maten då jag tycker det dämpar sötsug. Var även försiktig med frukt. Fråga dig själv nästa gång du ska sätta något sött i munnen, vill jag verkligen ha det här? Socker är ett gift för kroppen och vem vill inte ha en ren och hälsosam kropp.  Försök att belöna dig själv med annat än socker, köp ett nytt plagg, en ny tvål, en bodylotion eller något annat som gör dig glad.

Kommentarer
Postat av: Annah

Socker är ett sattyg. Just nu är jag lite fast i sockerfällan men arbetar sakta men säkert bort det igen. Vill ju inte förstöra den tid jag lägger på träning.

2012-10-24 @ 10:02:33
URL: http://elsklingen.se
Postat av: malin

Åh tack för ett bra inlägg!! Tillhör oxå tyvärr de som äter godis alldelens för ofta!! :( tränar hårt och ca 5-6 pass i veckan iblöand dubbla ågodisbegäret kunde inte vara större men men nu ska jag bestämma mig måste SLUTA tack för peppen var nog de som behövdes.
Du lyckas verkligen varje diet sjukt bra form !!

Men du skrev i ett inlägg vad du äter under en dag på diet äter du inge mer kosttillskott än de du skrev i de inlägget?

Mvh//Malin

Svar: Kul att du gillade det =) Under diet äter jag vitaminer, CLA, ZMA omega 3 och aminosyror.
Freja

2012-10-24 @ 10:36:09
Postat av: Lillhammar

Så sant :)

2012-10-24 @ 13:39:51
URL: http://benniysworld.blogg.se
Postat av: Thomas

Har precis samma problem som dig :p Under deff så saknar man särskilt just bröd nåt så kopiöst! Och börjar jag med godis, vilket jag gärna unnar mig ibland, så har jag sjukt svårt att lägga av. Det bästa är egentligen när man gått några veckor utan godiset men... Det är svårt.. :p

2012-10-24 @ 13:46:34
Postat av: Maria 80

Hej! Undrar bara vad det är för blekmedel till tänderna du andvänder?är set homeshop eller är d tandl?hur andv du set isf?tack för en fin blogg.

Svar: Hej och tack =) opalscense från tandläkare använder jag!
Freja

2012-10-24 @ 14:43:26
Postat av: Maria

Är d tandkräm eller blekskenor?

Svar: skenor
Freja

2012-10-25 @ 22:04:43
Postat av: Carro

Haha, min första tanke till "Försök att belöna dig själv med annat än socker, köp ett nytt plagg, en ny tvål, en bodylotion eller något annat som gör dig glad" var att - men det är ju inte gott, att köpa grejer alltså. Socker är ju gott. Och ja, jag är sockermissbrukare. For real !! :)

2012-10-25 @ 22:43:07
URL: http://luddigs.blogg.se
Postat av: Maria

Sjukt det där med sockerberoende. Har man avvänjt sig så är det inga problem, men så fort man äter en godis igen så är man fast i princip.
Vad var det för program förresten? Skulle vara intressant att se (:

2012-10-26 @ 11:40:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0