Sockerberoende

Okej, nu räcker det.. Jag har sedan tävlingen stoppat i mig stora mängder lösgodis dagligen, vilket resulterat i en snabb viktuppgång. Jag har gått upp 11 kg sedan tävlingen och känner mig svullen och orkelös. Känner mig inte alls bekväm med formen och vill inte se ut såhär under min offseason-period. Det jobbiga är dock inte det fysiska, utan att ha ett beroende till något. Att alltid samma jäkla tidpunkt varenda kväll känns att man vill stoppa i sig en stor godispåse, inte för att man är hungrig, utan för att dämpa begäret.
Okej, nu räcker det.. Jag har sedan tävlingen stoppat i mig stora mängder lösgodis dagligen, vilket resulterat i en snabb viktuppgång. Jag har gått upp 11 kg sedan tävlingen och känner mig svullen och orkelös. Känner mig inte alls bekväm med formen och vill inte se ut såhär under min offseason-period. Det jobbiga är dock inte det fysiska, utan att ha ett beroende till något. Att alltid samma jäkla tidpunkt varenda kväll känns att man vill stoppa i sig en stor godispåse, inte för att man är hungrig, utan av ren abstinens.

"Sockret påverkar hjärnans belöningssystem - dopaminsystemet - och har en lugnande och smärtstillande inverkan."

Har läst om vad socker gör mot kroppen, hur äckliga ämnen det finns i godis, allt för att vilja avstå från det. Jag har en stark självdisciplin då jag har ett mål, exempelvis en tävling framför mig, men inte annars. Tänker "det är ju lika att passa på då man är offseason, för det är ju detta jag lägtat efter under de långa dieterna". Nää, nu blir det ändring på detta!


Startvikt: (15/5): 61,1kg
Mål: 56kg
Vägning varje onsdagmorgon.
No more tjocksvullogodiskvällar!


Kommentarer
Postat av: Therese

Hej Freja!

Hade inte du kunnat lägga upp bilder, eller bara berätta vilka övningar du kör för axlarna, alla 3 delarna :D

Vill ha lite inspiration och nytt i mitt träningsupplägg :)



Du är grym :)

2012-05-17 @ 22:16:17
Postat av: Sandra

Då är vi på samma spår...håller på med min avgiftning... en tredjedel gjord, förhoppningsvis kommer det leda till att man kan hålla upp ännu längre!



2012-05-18 @ 00:14:01
Postat av: Helena

Är verkligen helt galet hur beroende man kan bli av det där jäkla sockret. Och oavsett om man håller upp en längre tid så är det snabbt tillbaka så fort man börjar äta det igen...

2012-05-18 @ 08:28:38
URL: http://www.framupp.blogspot.com
Postat av: ulrica

Jag blir både glad & besviken när jag läser detta. Glad för att jag inte är ensam och besviken för att vi inte har bättre självdisciplin än så ;) MEN.. jag skall också försöka ta mig ur det. På nåt sätt. Du kommer med all säkerhet att fixa det! Hejja hejja - se det som en tävling som du skall vinna ;) Jag skall fundera ett tag till vad jag skall ta till för att fixa det. Hjälper det att läsa hur mycket äckligt det innehåller? (förmodligen inte, suck)

2012-05-18 @ 12:23:55
URL: http://trettiotre.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0