Reflektioner efter tävling

Finns säkert tusen inlägg om hur man ska hitta tillbak efter en stenhårt diet, men jag tänkte ta och berätta hur jag upplever det! 

Kroppen är i total obalans efter en tävling, man har lurat kroppen och reglerat vätske- och saltnivåerna i kroppen för att få en så hård look som möjligt. Man har legat lågt på kolhydrater för att inte binda någon vätska och delar av en egna hormonsystem har slagits ut. Att tävla sliter kopiöst mycket på kroppen och är även tufft för psyket. Jag tycker därför det är väldigt jobbigt att sätta upp nya mål efter en tävling och svara på frågor om när nästa gång man ska tävla är, jag vill bara få kroppen i balans och "hitta tillbaka". Dagarna efter tävling unnade jag mig gott och åt verkligen allt jag kom åt. 2 kg godis, fika, stora portioner mat med mycket fett, kolhydrater och salt. det gäller att vara beredd på att man kommer se ut som en svullen gris dagarna efteråt :P

När jag kom hem till Luleå lovade jag mig själv att försöka hålla någorlunda bra form över sommaren, jag gillar "ren" dietmat och håller mig därför till bra kost och ligger lågt med kolhydraterna. Det är dock väldigt svårt då man vill stoppa i sig saker dygnet runt för att kroppen vill upp till den normala vikten man brukar ligga på.

Att gå och handla var också väldigt krångligt, man har så länge under dieten planerat vad man ska köpa, vad man ska äta och man har nästan lagt upp menyn för att kunna äta 3-rättermiddag varje dag. Det förbjudna är plötsligt inte alls så lockande och man vill fortsätta med dietmat för att man vet att kroppen mår bäst av det. 

Det gäller att ha en bra självkänsla och kunna trivas med sin kropp offseason också. Visst är det jobbigt att gå från superform till mjuk och vätskig, men man får helt enkelt hitta balans och inse att kroppen faktiskt mår ganska bra av det. Lederna börjar smörjas ign och skaderisken blir lägre. Sexlusten kommer även tillbak efter att ha varit på vift under en lång period då mensen slagits ut :P

Kommentarer
Postat av: Anna

Förstår att det måste vara tufft. En diet sliter nog mer än vad många kan föreställa sig. Jag undrar dock, är det inte att gå lite för långt i sin diet om man till och med tappar mensen. Det är ju verkligen ett tecken på att man "misshandlar" kroppen. I förlägningen kan ju utebliven mens leda till benskörhet. Jag har själv det problemet då jag varit utan mens och det är verkligen inget att leka med. Jag har i dagsläget samma bentäthet som en 90 årig gammal tant trots att jag bara är +25.

2012-04-06 @ 16:28:16
Postat av: Anna

Hej

har hittat hit :-)Har ett par bloggar som frukostkompis som handlar om fitness.kommer då att läsa din mycket men brukar inte kommentera mycket fast man vill. Men undrar om du ska sälja din svarta bikini ?du hade på tammer eller vet någon hör gärna av dig.Kul att läsa om dina dagar och verkligheten med fitness.är ny och ska lära mig om träning,mat,och även t-walk,hur man äter innan tävling m m.

Kram

2012-04-06 @ 19:29:51
Postat av: Anna

Helt klart kräver det mycket av ens psyke att ta sig igenom det du gjort och det är starkt men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det låter som att olika former av ätstörningar ligger nära till hands. Var rädd om dig! Att mensen slås ut är ju ett tydligt tecken på hormonella störningar och sådana skulle åtminstone jag akta mig för att utsätta kroppen för allt för många gånger. Jag har en fråga: Binder du vätska av kre-alkalyn? Jag blir jättetorr i munnen, kissar massor men känner mig ändå vätskefylld. Konstigt. Sen undrar jag även vad du brukar äta för fettförbränningspiller och om du tycker att de funkar? Och varför är det viktigt med omega 3-kapslar?



Grattis till guldet och glad påsk. Hoppas du unnar dig en och annan påskgodis i helgen.

2012-04-06 @ 19:54:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0